Priskrig på minibiler i Danmark
Discount bilerne er kommet for at blive i Danmark. Den tendens ser vi over hele verden. Det skyldes nok især den økonomiske krise over hele verden. Vi vil da hellere køre i en større og mere sikker bil, som er dyrere at køre i. Men vi har ikke for mange penge mellem hænderne, så vi sparer, hvor vi kan. Og vi kan spare rigtig mange penge, når vi køber en discount bil. Måske kan den ikke holde så mange år, men det er jo lige meget, for bare finansieringen af en ny luksusbil koster jo meget mere om måneden, så er det jo lige meget, hvis vi må afskrive vores minibil økonomisk set efter kun 6 år måske. Fidusen er jo, at jo billigere bilen produceres, jo billigere kan forhandleren købe den, og jo billigere bliver den dyre registreringsafgift på bilen. I sidste ende køber man jo bil i forhold til sin økonomi, og derfor vil de velhavende altid købe en dyr og lækker bil, som de kan vise frem og imponere andre med. Så det kommer ikke bag på mange, at man på Billedbladet.dk kan læse om, at man ofte kan se på en bil, hvem der ejer denne. Meget underholdende artikel om at gætte bilens ejermand.
Registreringsafgiften tredobler prisen
For bilen tredobles jo i pris, når den skal indregistreres med danske nummerplader. Det gør jo en dyr bil meget dyrere, når den skaltredobles til en udsalgspris. Derfor vil en billig bil også få en billig registreringsafgift. Derfor vil man kunne købe en billig bil til ofte under 1.000 kr. om måneden, og den er færdigbetalt over 6-7 år. Dette skyldes markedsrenten er så lav ved bilhandel på nye biler, samt at renten er fradragsberettet. På Ekstra Bladets hjemmeside her kan man læse om den hastige udvikling på salget af disse minibiler. Desuden er disse små biler mere miljøvenlige og økonomiske at køre i, da de har en lille motor med et lavt benzinforbrug, som ofte kan køre langt over 20 km på literen. Så på alle måder får man altså meget bil for pengene, når man anskaffer sig sådan en bil, og der er nu over ti forskellige at vælge imellem, da alle de store bilproducenter nu har indset, at befolkningen efterspørger denne type billige biler. På et enkelt område er der ulemper ved disse biler. Sikkerheden er ikke i højsædet, og man fraråder endda flere af modellerne, da de ikke helt lever op til de godkendte sikkerhedskrav, som den vestlige verden kræver. Men i Afrika eller Indien er de jo lovlige nok at køre i. De er meget praktiske i en tæt storbytrafik, og også når der skal findes en parkeringsplads.
Hvem er køberne til de billige biler?
Hvem køber så disse biler? På FDM´s hjemmeside fremgår det, at det primært er de helt unge og de ældre, som køber disse billige biler, og det passer jo godt til myten om, at det er de fattigste grupper i samfundet, som køber de billigste biler. Men der er ikke meget ekstraudstyr i disse biler, da de jo konkurrerer benhårdt på salgsprisen, og igen kommer der jo en stor strafafgift på, som er på 180 % af indkøbsprisen. Så ekstraudstyret må man købe ved siden af. Priskrigen har været så voldsom, at den førende på området er Chevrolet helt måtte udlevere et leveringsstop på grund af for meget efterspørgsel. Leveringstiden blev pludselig på flere måneder. Men prisen faldt til under 60.000 kr. incl. moms og registreringsafgift. Et lille regnestykke vil så fortælle, at bilen koster omkring 45.000 kr. excl. moms men incl. afgiften. Afgiften er jo på 180 %, så prisen excl. moms og excl. afgift kommer helt ned på 20.000 kr. Det er altså tæt på bilforhandlerens indkøbspris. Det er en meget billig bil. I avisen røbede bilforhandlerne, at de tjener under 1.000 kr. på denne nye type bil. De tjener altså meget mere på en brugt bil eller en dyrere model. Så man får heller ikke meget service ved et sådant bilkøb. Men man får trods alt meget bil for pengene, og det er vel også det vigtigste i den anledning.
Billede: Sleep Sack