Rundt omkring Danmark findes der forskellige bilkirkegårde. Det er nemlig hvilestedet for de udtjente biler, som aldrig mere kommer ud at køre på vejene. Men bilerne begraves ikke. De fravristes alle de dele, som folk mangler til deres tilsvarende biler. Man køber brugte reservedele fra bilkirkegården, så på den måde kan flere af de gode dele på bilerne få nyt liv og komme ud i trafikken igen. Så man kan sige, at det er på samme måde som en krop, hvor en organdonor kan viderebringe dele til en syg person.

 

Mange navne på en bilkirkegård

Man kalder også en bilkirkegård for et autoophug eller en skrotplads. En skrothandler kaldes også for en klunser, og de opkøber som regel alle former for metaller i både små og store mængder. Metal kan nemlig genbruges 100 %, så det er meget miljøvenligt at genanvende metaller. Ligeledes kan man genanvende gummi fra dækkene, og man skal også aftappe alle væsker fra bilen. Det er både olie, benzin, bremsevæske, kølervæske og sprinklervæske. Selv batteriet adskilles og genanvendes. Metallet presses sammen i en klump og omsmeltes senere. På store autoophug kan man endvidere findele en bil, der således rives i ganske små stykker, det er en slags pulverisering. På den måde fylder en bil ikke meget. Men gamle bilsæder mm som ikke kan genanvendes brænder man.

 

Skrotpræmie på over 1.500 kr.

En bil bliver derfor genanvendt med en meget høj procentandel, hvilket er godt for samfundsøkonomien samt for miljøet. Derfor støtter staten op om skrotningen med en skrotningspræmie på biler. Dem der afleverer sin bil får udbetalt et kontantbeløb fra 1.500 kr. og opefter. Det afhænger naturligvis af bilens alder og stand, hvor mange gode dele, som autoophugget kan genanvende og sælge. De fleste moderne autoophug har i dag et detaljeret EDB system, som registrerer samtlige biler samt de dele, som de har afmonteret, således alle kan søge online på disse reservedele.

 

 

Big business

Der er mange penge i at drive et autoophug. Men det kræver også, at man har et stort varelager for at tiltrække kunder. Derfor kræves der en stor egenkapital til at starte eller overtage en eksisterende skrothandel. Derfor er det ofte et familieforetagende, som går i arv til næste generation ligesom situationen er i landbruget. Visse autoophug specialiserer sig i bestemte mærker eller typer af bil, så ofte kommer folk langsvejs fra for at købe disse sjældne stumper.

 

Krav fra myndighederne

Tidligere var der ingen krav til at have en skrotplads, men i dag stilles der meget større krav til dette, idet der ikke må undslippe giftige væsker og sundhedsfarlige metaller ned i jorden. Stedet skal kort sagt godkendes af miljøtilsynet.

 

Hvorfor genbrug?

Genbrug af autodele er ud over et miljømæssigt hensyn, også økonomisk en fordel. Det betyder en gevinst for både samfundet og dig som køber af brugte reservedel. Genbrugsdele er både dele fra nyere trafikskadede biler og dele fra ældre biler der ikke ønskes synet mere, fordi det vil blive for dyrt at reparere dem. Hvorfor smide motoren eller forlygterne væk, når de er så gode som nye, blot fordi bilens bagende er ubrugelig? Eller hvis man nu har en ældre bil der mangler en stump, hvorfor så købe nyt, hvis man kan få noget der fungere og er i orden til billigere penge? Kun de bedste dele fra den oprindelige bil afmonteres, og omhyggelige kvalitetskontroller sikrer at delen er i orden og at den mærkes, så køber præcist ved, hvad han erhverver.

 

Har du gjort nogen gode kup ved at købe dele på en bilkirkegård så skriv gerne ind og del lidt ud af dine erfaringer.

 

 

Billede: Danny VB