Hvert eneste år sker der stor udvikling indenfor bilindustrien og indenfor elektronik og data, så derfor rykker fremtidens biler konstant tættere på nutiden. Det er bare umuligt at forudse, hvilke nye teknikker der vil blive opfundet og vinde industristandarden blandt bilfabrikkerne. Biler vil naturligvis udvikles på mange måder med et anderledes design, og motorerne vil sikkert blive mere økonomiske og anvende nye typer af brændstoffer.

Alle motorer vil naturligvis skabe en roterende akselbevægelse, men der kan nemt ske mange ændringer på både kobling og gearkasse i fremtiden. Her fokuseres der på at implementere brugen af en asynkronmotor eventuelt i forbindelse med en slæbering til at overføre energien mellem motor og hjul på bilen frem for brugen af kobling og gearkasse.

Sådan virker en asynkronmotor

I næsten alle bilmotorer arbejder motor og hjul synkront sammen ved hjælp af et koblingssystem, der enten kan være manuelt eller automatisk. På den måde drejer de drivende hjul rundt i takt med motorakslens rotation, men i mange andre brancher som generatorer, radar og vindmøller anvendes der asynkronmotorer, der fungerer på samme måde som en elektrisk slæbering.

Herved overføres den roterende energi mellem to enheder, men således enhederne ikke er synkrone men kan rotere frit i forhold til hinanden. Dette kan være yderst praktisk, når en bil enten skal op eller ned fra en bakke, da motoren i det ene tilfælde kommer på overarbejde, hvorimod der ned af bakke slet ikke er behov for motorens styrke.

På den måde får man naturligvis ikke motorbremsefunktionen, som alle biler har i dag, men dette problem kan jo nemt løses med et avanceret bremsesystem, der blot skal udbygges fra det nuværende bremsesystem.

Inspiration om teknikken

Hvis man er ingeniør, mekaniker eller blot amatør med interesse i at skabe nye motorteknikker, så kan man jo starte med at undersøge principperne i detaljer.

Man kan anskaffe sig en slæbering hos Hans Følsgaard, der netop er specialist med professionelle tekniske løsninger til de fleste industrigrene herunder bilindustrien. Man kan nemlig opbygge smarte asynkronmotorer med slæberinge, der kan overføre strøm, signaler og data fra en stationær til en roterende platform, således derpå den måde kan skabes en elektrisk asynkronmotor, der eventuelt kan anvendes med succes i fremtidens biler.