Ny elektronik i bilerne
Bilen er virkelig blevet helt uundværlig i samfundet, så vi er helt afhængige af dem til både persontransport og fragt af varer. Det er hurtigt, nemt og effektivt og ikke specielt dyrt. Prisen kan man jo altid klage over, men hvis behovet er til stede, så bør man nok anskaffe en bil, uanset hvor dyr den er i drift. Og bilerne bliver hvert år mere og mere avancerede, idet vi hele tiden stiller nye krav til faciliteter samt krav om sikkerhed i bilerne. Og den teknologiske udvikling er så hurtig, at man knap kan følge med. Det går meget stærkt i dag. Der er så mange kabler i en bil, som skal forbinde alt det elektroniske udstyr.
I gamle dage
Tidligere skulle batteriet kun levere strøm til generatoren, som kunne starte motoren, og bagefter skulle der bruges lidt strøm til lygter samt vinduesviskere. En gang imellem blev der også brug for bremselygter samt blinklys og sprinkler. Senere kom der blæser samt varmeapparater i bilerne og en cigarettænder med 12 V udtag.
Nutidens standardelektronik i bilen
I dag har de fleste biler endvidere indikatorlamper med kontrol af olie, benzin, kørte km og advarselslamper, som blinker hvis nogle dele ikke fungerer godt nok. Ofte har bilen også en radio eller en CD-afspiller, der skal naturligvis være musik i bilen. Mange har også en løs eller en fastindbygget GPS, så man nemt kan navigere i trafikken. Moderne motorer er elektronisk styrede med indsprøjtning og justering af dette, at det kræver en speciel uddannelse at kunne servicere bilen. Mange har også fået video indbygget i sæderne, så man kan se film under kørslen. Desuden er der aircondition i halvdelen af alle nye biler.
Nye gadgets
I de sidste par år har mange endda fået installeret kamera og afstandsmåler i bilen eller cruise-control, hvilket gør både kørsel samt parkering lettere. Og man skal påregne, at det i fremtiden helt bliver muligt at være online på internettet, således man kan få opdateringer om trafikken forude samt stemmestyring af bilens funktioner. Teoretisk set kan man sætte sig ind bag rattet, og lade bilen køre afsig selv. Udviklingen er foretaget med succes i flyvevåbnet, hvor en computer dirigerer køretøjet, uden at man påkører andre i trafikken.
Læs her i øvrigt om sikkerheden, som forstyrres af al vores elektronik i bilerne:
http://ing.dk/artikel/trafikeksperter-vi-propper-bilerne-med-livsfarlig-elektronik-111419
Vi propper bilerne med livsfarlig elektronik
Bilister elsker ny elektronik. Men den voksende mængde af opmærksomhedskrævende alarmer og underholdningsapparater risikerer at skade bilisternes koncentration om trafikken, mener amerikanske forskere. Direktøren i den danske færdselssikkerhedskommission er enig. Det ender helt galt med trafiksikkerheden, hvis vi fortsætter med at fylde vores køretøjer med alskens elektronik, der giver alarmer eller kræver vores opmærksomhed under kørslen. Det er nu holdningen i USA blandt flere trafiksikkerhedseksperter og lovgivere. Baggrunden er, at både elektronik- og bilindustri ser et profitabelt marked i bilisterne, og det ene elektronikprodukt dukker op efter det andet – det handler slet ikke kun om mobiltelefoner. Apparaterne kræver chaufførens opmærksomhed på et eller andet tidspunkt, som regel mens han er koncentreret om at styre køretøjet.
»Mange tror, at hvis bare chaufføren har øjnene på vejen og hænderne på rattet, så er han ikke distraheret. Men sådan virker hjernen ikke. Hvis der er for mange aktiviteter samtidig, så er det en kognitiv belastning i en bestemt del af hjernen. Og hvis den kognitive belastning bliver for stor, så begynder hjernen at arbejde langsommere, nøjagtigt som en computer, der har flere opgaver samtidig,« siger professor i psykologi, David Strayer fra Applied Cognition Lab ved University of Utah i en artikel i Telematicsupdate.
Selvom det både er godt og skidt med al ddenne nye teknik i bier så er det nok alligevel ret sikkert at det er en udvikling der er kommet for at blive. Hvis du har endnu mere information vedrørende automatisering og computerisering af biler så del det gerne med os.
Billede: Dr. Ilia