For at din bil kan have et godt og lovligt vejgreb, så skal dine bildæk have et dækmønster på over 1,6 mm slidbane, eller skal du have monteret ny slidbane eller købt nye dæk. Desuden skal man jo skifte dæk efter årstiden, i hvert fald hvis der kommer en længere vinter med sne og is. Vinterdæk eller pigdæk kan jo rigtig komme til sin ret, hvis der hele tiden er et lag fast sne eller is på vejene. Det er der sjældent i Danmark, men mange omkringliggende lande har disse problemer hvert år.

Hvilke dæk skal du så vælge?

Du bør mindst have et sæt sommerdæk samt et sæt vinterdæk, og de bør jo passe til skærmkasserne i din bil, så der er altså en øvre grænse for, hvilke slags dæk, der er plads til. Måske du ønsker nogle smarte og brede lavprofil dæk.

 

Dæktrykket er også vigtigt

Du skal altid være opmærksom på, at dine dæk har det rette dæktryk, så du ikke slider dine dæk for hurtigt, samt du opnår et dårligere vejgreb med et forkert dæktryk. Endvidere opnår du også en dårligere benzinøkonomi med et forkert dæktryk, så der er altså alt at vinde ved at være opmærksom på dette.

 

FDM har en hjemmeside, som detaljeret beskriver fordelene ved at anskaffe de rette dæk til din bil:

http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek

 

 

Når du skal finde de rigtige dæk, skal du huske at undersøge kvalitet og oprindelse. Husk også, at dæk af samme mærke kan have vidt forskellige egenskaber. Selv om et dæk er af et anerkendt mærke, bør du alligevel se efter, hvor det er fremstillet. Det fremgår af E-mærkningen, som er din garanti for, at dækket er typegodkendt i henhold til EUs såkaldte ECE-30 regulativ. Det er en produktionsnorm, der stiller krav til dækkvalitet, mærkning og hastighed. Se også efter DOT-mærket, som er den amerikanske kvalitetsstandard. Efter DOT-mærket skal der være en datomærkning, som enten kan være et serienummer eller produktionsuge/år. E- og DOT-mærkerne garanterer ikke noget som helst, hvis der ikke bagved står et godkendelsesnummer og kode for oprindelsesland, f.eks. E4 = Holland.

 

Bland ikke sommer- og vinterdæk

 

Når dækket er forsynet med et M+S-mærke, betyder det, at dækket enten er et vinterdæk eller et helårsdæk. M+S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul og må altså ikke forekomme blandet med sommerdæk. Vinterdæk er mærket med et bjerg- og snefnug-symbol, og det viser, at dækket er specielt udviklet til vinterkørsel.

 

Hastighedskoder

Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med. Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe L-mærkede dæk til max. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu en gang er maksimalt 130 km/t. Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer. Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter.

 

Aldrig under 1,6 mm mønsterdybde

 

Dækmønstret på bilen er også af stor betydning for bilens opførsel på vejen, og særligt på en våd vejbane spiller dækmønstret en stor rolle. Loven foreskriver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. Til sammenligning kan det nævnes, at et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, afhængig af dæktype og dækfabrikat. Alle nye dæk har en lille markering på siden “TWI” (TreadWearIndicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og dækket skal kasseres. FDM anbefaler at et dæk skiftes, når dækmønstret er slidt ned til 3 mm. Herefter er dækkets egenskaber på våd vej stærkt begrænset, og sikkerheden dermed reduceret.

Opbevaring af dæk

 

Dæk monteret på fælge skal opbevares stablet eller hængende på et dækstativ. Løse dæk uden fælge opbevares oprejst og drejes en gang imellem, så de ikke får flade punkter. Dæk skal opbevares mørkt, køligt og tørt. Derved bevares deres egenskaber længst muligt. Hvis et dæk opbevares f.eks. på et loft, hvor der kan blive meget varmt under tagpladerne, mister gummiet sin smidighed. Det er klogt at rengøre dækkene, inden de sættes til opbevaring.

Billede: Sean MacEntee