Kamera og afstandsmåler i bilen
Der findes efterhånden rigtig mange smarte gadgets til biler, og den udvikling vil naturligvis fortsætte. Der vil komme nyt udstyr frem hvert eneste år. Vi har jo nydt at køre med GPS i flere år, så de er blevet en helt normal del af en bil, som gør det nemt at finde vej, så man undgår at køre forkert og bruge benzin på at tage en omvej. Men når man skal parkere i en lille garage eller på en parkeringsplads, hvor der er meget lidt plads, så skal man jo være yderst påpasselig og forsigtig, så man ikke laver nogen påkørsler. Mange investerer derfor i en afstandsmåler, så man kan køre meget tæt på væggen eller bilen ved siden af. Mange kombinerer det endda med et kamera, så man har direkte kontakt med bilerne omkring sig. Læs her om en spændende ny fremtid i trafikken:
http://samvirke.dk/forbrug/artikler/fremtidens-koeretur-helt-uden-haender.html
Fremtidens køretur er helt uden hænder
Har du nogensinde været træt af at køre i timevis på motorvejen uden at gøre andet end at holde en passende afstand og trykke speederen i bund, har du mistet tålmodigheden i en stillestående bilkø eller ærgret dig over, at du ikke har din egen privatchauffør? Bare rolig, om få år er privatchaufføren forklædt som computerteknologi, og du kan drikke kaffe, læse avis eller sove, mens bilen kører af sig selv.
Allerede nu kan man købe biler, der selv holder afstand til forankørende og advarer, hvis man er på vej ud af sin vognbane, og den amerikanske forening IEEE, Institute of Electrical and Eletronics Engineers, der er en sammenslutning af mere end 400.000 forskere og eksperter, anslår, at 75 procent af verdens biler vil være selvkørende i 2040.
I fremtiden kører bilen selv
På en motorvej lidt uden for Barcelona sidder en kvinde i en bil under en halvskyet spansk forårshimmel. Det er maj 2012. »Anmod om at blive tilsluttet,« siger hun på engelsk, og stemmestyringen registrerer, at hun beder bilen om at slutte sig til en kolonne, der består af to lastbiler og to personbiler. Computerstyringen aktiveres og beder hende flytte fødderne fra pedalerne og hænderne fra rattet. Nu tager bilen over. Sensorer måler afstanden til bilen foran hende, og det elektriske rat drejer af sig selv for at følge dens bevægelser. Med et forunderligt smil læner kvinden sig tilbage i sædet og begynder at læse i et magasin. Nu er det kun chaufføren i den forreste lastbil, der har hænderne på rattet. De andre biler hænger efter som en selvkørende hale. Alle styret af det samme system, og alle fri til at gøre noget andet, mens de kører. Det er første gang, at det internationale projekt SARTRE afprøver deres teknologi på en rigtig vej, og glæden er stor i førersædet i den selvkørende bil.
5 fordele ved selvkørende biler
- Du kan bruge tiden bag rattet på noget helt andet.
- Reaktionstiden på opbremsninger bliver meget kortere, så kollisioner undgås.
- Benzinforbruget bliver mindre, fordi biler kan køre tættere og mindske vindmodstanden.
- Det bliver nemmere at undgå køer og trafikpropper.
- Der bliver færre fartbøder, når bilen selv styrer hastigheden.
»Det er sjovt at se, hvordan de andre bilister vender sig om og kigger på mig for at se, om det virkelig kan passe, at jeg ikke styrer bilen,« siger Linda Wahlström, som kvinden hedder, til det kamera, der optager hende undervejs. Hun er project manager i Volvos samarbejde med det internationale kolonnekørselsprojekt. Og det er hendes svenske arbejdsgiver, der har leveret bilerne til forsøget. Hun er ikke i tvivl om, at der er store gevinster for almindelige bilister, hvis de slipper rattet og lader bilen styre.
»Det er bekvemt, fordi man kan få lov til at lave noget andet, mens man kører, og det er sikkert, fordi den automatiske styring eliminerer menneskelige fejl,« siger hun. Og det er ikke kun dem inde i bilen, der får gavn af udviklingen.
»Når afstanden mellem bilerne bliver mindre, og de ligger i læ af lastbiler, bliver brændstofforbruget meget mindre,« siger hun.
Der er kun 6 meter mellem bilerne, mens de kører med knap 90 kilometer i timen på den spanske motorvej. Derfor ligger bilerne i læ af hinanden, og vindmodstanden bliver markant mindre. Med den afstand kan man spare en femtedel af benzinforbruget, anslår Volvos miljøafdeling.
Biler taler sammen
Allerede nu kan man købe biler, der selv holder afstand til forankørende og advarer, hvis man er på vej ud af sin vognbane, og den amerikanske forening IEEE, Institute of Electrical and Eletronics Engineers, der er en sammenslutning af mere end 400.000 forskere og eksperter, anslår, at 75 procent af verdens biler vil være selvkørende i 2040.
Heller ikke når man spørger de danske eksperter, er der tvivl om, at der vil ske en revolution af bilkørslen i løbet af de kommende få årtier.
»Bilerne vil selv komme til at kunne aflæse færdselstavlerne, følge stregerne på vejen og holde afstand til og kommunikere med de andre biler,« siger Bo Rasmussen Øster, der er næstformand i brancheorganisationen Sikre Veje.