Alle med en bil holder øje med oliepriserne helt automatisk. Prisen på olie bestemmer jo direkte den endelige pris på både benzin samt diesel og fyringsolie. Hvis man så har oliefyr holder man endnu mere øje med sine oliepriser, da man kan satse på, hvornår man skal få fyldt tanken op. Det samme gælder bilen, som skal fyldes op. Når man ser et godt tilbud på benzin eller diesel, så fylder man jo tanken op, idet man måske sparer typisk 40-50 kr., som er helt skattefrit og penge lige i lommen. Priserne svinger jo helt uforståeligt, da oliepriserne følger dollarkursen samt udbud og efterspørgsel, så det kan være ret svært at forudse, hvordan priserne vil udvikle sig i fremtiden. Dog findes der flere tendenser, som man bedes holde øje med.

Generelt er fyringsolie billigere om sommeren

Det kan oftest betale sig at fylde olietanken op med fyringsolie om sommeren, da literprisen ofte er lavest i sommermånederne. Dette skyldes et lavt forbrug i disse måneder, så alle olieselskaber sætter altid prisen op, når vinteren nærmer sig, da forbruget stiger kraftigt i denne periode. Prisen på diesel svinger ikke så meget med årstiden, så der kan være sjældne tilfælde, hvor udbud og efterspørgsel gør, at diesel kan være lidt billigere end fyringsolie, men det er ofte kun i meget kort tid, før markedet korrigerer sig for dette dilemma, idet fyringsolie generelt er belagt med mindre afgifter, således det er lidt billigere end diesel. Du kan eksempelvis se aktuelle oliepriser her.

Hvorfor er der prisforskel på diesel og fyringsolie?

De fleste er jo klar over, at diesel og fyringsolie er det samme produkt. Benzin er væsentligt forskelligt fra disse to olieprodukter, men både diesel og fyringsolie kan umiddelbart erstatte hinanden uden større problemer, idet de er destilleret på samme måde. De indeholder det samme brændstof, men diesel er blot raffineret lidt renere end fyringsolie, så man er ofte nødt til at blande rød farve i fyringsolien, således man kan skelne den fra diesel. Selve produktionsprisen er derfor ret ens på både diesel og fyringsolie, men de er afgiftsbelagt væsentligt forskelligt, hvilket resulterer i, at bilkørsel beskattes hårdere end opvarmning, så derfor er diesel ofte 1 kr. dyrere end fyringsolie pr. liter. Mange er derfor så smarte, at de altid køber den billigste vare, som i de fleste tilfælde er fyringsolien, og den smider de både på oliefyret, på dieselbilen, traktoren, fiskerkutteren eller på lastbilen, hvilket også fungerer i praksis. Måske har de endda en skattefordel af dette, da fyringsolien måske er fradragsberettiget på grund af deres erhverv. Især fiskeri, landbrug og industri anvender jo meget fyringsolie i deres erhverv. Men det er altså lovligt nok at anvende den dyre diesel i oliefyret, men det er absolut ulovligt at komme den billigere fyringsolie i bilen, da man således snyder statskassen for nogle afgiftskroner.