Du ser måske lidt misundeligt på taxaen, når du en gang imellem ser dem i bybilledet. Det er ofte en super god bil. En dyr Mercedes er et af de mest udbredte biler i Taxa verdenen. Dette er der en helt naturlig årsag til, som kun de færreste er klar over.

 

Taxa vognmanden slipper for den dyre afgift på bilen

Normalt betaler alle bil ejere i Danmark en skyhøj afgift på 180 %, dvs. hvis en bil koster ca.100.000 kr. hos forhandleren, så bliver hans udsalgspris nødt til at være næsten 3 gange større, så han må lægge de 180 % oveni, så bilens samlede pris bliver 280.000 kr., når der er danske nummerplader på bilen. En noget stor forhøjelse. Samtidig kører en taxa næsten døgnet rundt, så det bliver til mange km året rundt, og derved slides bilen meget, derfor må du investere i en kvalitetsbil, som kan holde til dette. Desuden skal kunden jo have en god køreoplevelse, de skal have valuta for pengene. Naturligvis kan taxa vognmanden ikke sælge bilen med det samme, så ville han jo købe biler hver dag.

 

Krav til vognmanden

For at taxavognmanden lovligt kan sælge bilen til en privatperson, så skal bilen køres fri. Han skal have haft bilen i mindst 2 år, før den kan sælges, og hvis han sælger den før de 2 år, så bliver der opkrævet en afgift på160 ekstra, idet han jo slap oprindeligt med kun at betale 20 % afgift til staten. Så staten er altså med til at sætte bilhandlen i gang hos taxachaufførerne, så de kører rundt i dyre og gode biler.

 

Fidusen for dig

En taxavognmand har sjældent problemer med at købe en dejlig ny bil til lavpris, og han har naturligvis heller ingen problemer med at få den finansieret, så derfor opfordres man faktisk til at købe en rigtig stor og dyr model, da købs vilkårene er så fordelagtige. Rent faktisk kan man i denne branche købe en bil og køre rundt i den i 2 år og bagefter stadig sælge bilen med en fortjeneste. Det er uhørt og ukendt i alle andre brancher. Og hvis man allerede har en ventende køber, så kan man lige så godt købe en topmodel til 2 mio. kr., idet man så slipper med lidt over en halv mio. hos forhandleren. Efter 2 års kørsel kan man måske stadig sælge bilen for 1 mio. kr., så derved opnår både køber og sælger en god forretning. Bilens normale brugtpris efter 2 år er måske typisk på 1,3 mio. kr. Derfor skifter de flere taxavognmænd bil hvert andet år, fordi de har en økonomisk fordel ved at skifte bil ofte pga. de favorable afgifter på hyrevogne.

 

Så hvis du gerne vil købe en lettere brugt luksus bil, så bør du lave en aftale med en taxavognmand, således han køber bilen og kører i den i de første 2 år, så bagefter kan du købe bilen af ham for en pris, som I begge er tilfreds med. At lave en sådan aftale er fuldstændig lovlig, men det er naturligvis begrænset, hvor mange licenser, som er udstedt til taxa vognmænd, så det er svært at finde sådan en person.