Både økonomiske og politiske og miljømæssige årsager har bevirket, at bilmarkedet i de senere år har bevæget sig mere og mere hen imod mindre og mere brændstoføkonomiske biler, som samtidig er mere miljørigtige. De er naturligvis også billige i anskaffelse, og derfor har de fundet stor udbredelse, da man kan købe en ny smart bil for under 60.000 kr. incl. moms og afgifter mm. Dette er den endelige pris til forbrugeren, og dermed konkurrerer disse prisbillige biler naturligvis med de brugte mellemklasse biler, som ofte er i samme økonomiske leje.

Fordele ved de små biler

Man skal jo vurdere fordelene kontra ulemperne, og der kan alle mennesker jo have forskellige opfattelser om tingene. Det er klart, at der er foretaget kompromisløsninger med disse små billige biler, ellers kunne de jo ikke produceres til så lave priser. De er fysisk mindre, de har mindre komfort og udstyr, samt de har ikke altid så gode sikkerhedsegenskaber. Dette gælder især biler fra Kina og Korea, hvor man ikke stiller så store sikkerhedskrav til bilerne.

Men selv de store og kendte bilproducenter har taget kampen op mod de små minibiler, så selv Mercedes, Chevrolet, Toyota, Ford og andre har en bil på markedet til de kunder, som især fokuserer på en lav pris. Bilen kan jo fint klare transportbehovet for familier med 1-2 medlemmer, som kun stiller krav til at køre til jobbet og andre nødvendige kørselsopgaver. Fordelene ved disse biler er jo helt tydelig, idet man har en stor økonomisk gevinst hvert år i forbindelse med mindre afdrag, mindre vægtafgift og forsikring samt en mindre udgift til brændstof.

Årsager til ikke at vælge en lille bil

Men vi vil jo ikke alle køre i disse små minibiler. Enten har man en større familie, som stiller krav om en stationcar eller bare en større praktisk bil. Man kan også have brug for en bil til repræsentation eller til varekørsel, og der har man også brug for mere plads. Der findes også dem der stiller store krav til komfort og køreglæde, som man også får i de større og dyrere biler. Sikkerheden er også en faktor, som mange vurderer højt. Men de kongelige, ministrene, millionærerne og mange direktører har jo brug for en slags blærerøvseffekt, så de bliver nødt til at skille sig ud fra de fattige førstegangskøbere.

FDM

FDM (Forenede Danske Motorejere) er uden tvivl den største og mest udbredte organisation for bilister i Danmark. Her er man specialister i alt vedrørende biler fra hele verden og især med fokus på det danske marked. Man anmelder og tester bilers egenskaber, og man giver derefter gode råd til medlemmerne om alle disse resultater. Alle kan trække på FDM´s oplysninger på deres hjemmeside. FDM fraråder faktisk at man køber mikrobilerne Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Sikkerheden er simpelthen for dårlig. Dette skyldes ofte, at de billigste biler fra Sydkorea, bl.a. ældre Kia-modeller og Chevrolet, der trods det amerikanske navn er en bilserie, der produceres i Sydkorea og tidligere hed Daewoo. Når en Chevrolet-model får hug, så er det, fordi bilen er produceret til det asiatiske marked, hvor sikkerhedskravene er lavere. Og så er der også gået på kompromis med sikkerheden for at lave dem så billigt som muligt.

Billede: bookish in north park