Vælg de rigtige plejemidler til bilen

27 september of 2014 Af

Når du er den lykkelige ejer af en bil, så bør du behandle den ordentligt, så den får den rette omsorg, så den holder sin værdi oppe, hvilket du vil værdsætte senere, når den skal sælges. Samtidig er du mere glad for din bil, som vil kunne holde i flere år med den rette vask og pleje og vedligeholdelse. Man skal nemlig dels huske at få foretaget alle de påkrævede servicetjek samt bilsyn, således bilen altid er fuldt funktionsdygtig. Samtidig skal man holde den ren og forebygge den mod rust, som er den største fare mod værdiforringelse. Rust er meget dyrt at reparere, ofte kræver det hele nyt karosseri, og hvis man får rust i vangerne nederst i bilen, ja så skal bilen kasseres. Den kan ikke synes, idet den ikke er driftsikker nok til kørsel. Så husk at få foretaget undervognsbehandling regelmæssigt. Der findes selvfølgelig flere hjemmesider med gode råd om bilpleje, men især denne her specialiserer sig i netop dette:

 

http://www.bilpleje.nu/

 

FDM har naturligvis deres eget gode bud på, hvordan man bedst vedligeholder sin bil:

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=73

 

Gode råd om bilpleje for almindelige bilister

 

En oliekande og en tur rundt om bilen gør underværker.  Dørhængsler, kabler og andre bevægelige dele bliver som nye. Det er ikke kun for udseendets skyld, at man skal passe sin bil. En ren og velholdt bil holder længere, går mindre i stykker og vil – når den tid kommer – også være mere værd, når den skal sælges. Vi har her samlet en række gode råd om bilpleje, som let kan følges af den almindelige bilist, uden særlige tekniske forudsætninger.

 

Dæk og fælge

Den vigtigste forudsætning for en lang levetid for bilens dæk er, at dæktrykket altid overholder forskrifterne. Kontroller jævnligt dæktrykket, og hæv gerne trykket med 10% (ca. 0,2 bar), idet rullemodstanden herved mindskes til gavn for benzinforbruget. Oplysninger om anbefalet dæktryk findes i bilens instruktionsbog eller på mærkater ved bilens døråbninger eller tankdæksel. Husk også at kontrollere dæktrykket i reservehjulet. Kontroller også mønsterdybden. Den må aldrig komme under 1,6 millimeter og bør ikke komme under 3,0 millimeter. Det skyldes, at dækket så mister mange af sine oprindelige egenskaber til ugunst for bilens køresikkerhed.

 

Lys og Lygter

Alle bilens lys og lygter har en vigtig sikkerhedsmæssig funktion. Det er derfor en god ide, altid at køre rundt med et sortiment af de mest almindelige pærer, så de let kan skiftes, hvis en pære går. Vær opmærksom på, at de fleste lygter fungerer parvis. Det er derfor en god ide at skifte den modsvarende pære i den anden side, når en pære er gået. Derved undgås synlige forskelle i lysstyrken, og der er alligevel stor sandsynlighed for, at den anden pære også snart vil gå.

 

Lak og lakpleje

Udover den kosmetiske effekt skal lakken beskytte karrosseriet mod rustangreb. Lakken er imidlertid udsat for store påvirkninger i form af temperatursvingninger, luftforurening, støv, vejsalt, stenslag og sollys. Skal lakken på sigt kunne modstå denne belastning, er det nødvendigt at holde den ved lige. Først og fremmest er det vigtigt at udbedre de små stenslag, som med tiden dukker op – særligt på front, motorklap, døre og forskærme. Benyt gerne en reparationsstift i bilens originale farve, som kan købes hos din bilforhandler. Rens stenslaget med en skarp kniv, så eventuel rust kommer væk.

 

Karrosseri

Vask af bilen er en af de vigtigste ting, du kan gøre for at vedligeholde din bil. En snavset bil binder om vinteren vejsalt og fugt, til stor skade for karrosseriet. Snavs vil også med tiden ridse og beskadige lakken. Som udgangspunkt skal man vaske bilen, når den er beskidt, hvilket kan være 1 til 2 gange om måneden – om vinteren noget hyppigere. Man kan vælge at sende bilen igennem en automatvask, eller man kan gøre det i hånden. Oftest vil en kombination af begge dele være tilrådelig. Automatvasken er god til de store flader, og generelt er en god vaskehal mere skånsom overfor lakken end en vaskesvamp og en spand med vand.

Billede: Mitya Aleshkovsky

Billede: xroper7

Previous:

Tjekliste før du selv syner din bil

Next:

Turbo og kompressor

You may also like