For 100 år siden var der også en del biler på vejene, men knap så mange som nu. Dengang fandtes ingen egentlige krav til sikkerhed for bilerne. Langsomt er vi blevet mere opmærksomme på, at det er nødvendigt at kræve mere og mere udstyr i bilerne, så vi dermed kan undgå ulykker på vejene. Antallet af biler er steget kraftigt hvert eneste år, og alle storbyer verden over har store trafikale problemer. Infrastrukturen er under pres. Man må lede bilerne udenom storbyerne. Bilerne får mere fart, så det er naturligt at der stilles store krav for at opnå et kørekort samt at få en bil godkendt ved et bilsyn. Bilen skal være i så god stand, at den altid kan styre og bremse samt blinke og lyse. De fleste uheld skyldes mest uopmærksomhed blandt chaufførerne, noget der måske sker pga. mobiltelefoner eller andre faktorer.

Alle i bilen skal beskyttes

Vi ønsker jo at beskytte alle liv i trafikken, uanset hvor man befinder sig. Så både chaufføren og alle passagerne bør have en sikkerhedssele, og bilen bør også have airbags til alle. Således kan der reddes liv, hvis uheldet alligevel er ude. Denne hjemmeside beskriver alle de vigtigste detaljer omsikkerhedsudstyr og krav til bilernes sikkerhed:

http://bilviden.dk/Sikkerhed.aspx

 

I dag får alle biler karakter og antal stjerner, som fortæller præcist, hvor meget sikkerhed, som bilen tilbyder.

Her på denne side kan man læse mere om de stjerner, som garanterer for sikkerheden i biler i dag:

http://www.sikkerbil.dk/

Trafikstyrelsens vurdering af bilens sikkerhed på basis af EURO NCAP, som står for European New Car Assessment Programme. Formålet er at forsyne forbrugerne med realistiske og uafhængige oplysninger om kollisionssikkerhed (herunder fodgængervenlighed og hjælpesystemer) for de mest populære biler, som sælges i Europa. Euro NCAP er etableret i 1997 og støttes af nogle europæiske regeringer, af EU-Kommissionen samt af motor- og forbrugerorganisationer i alle EU-lande.
Trafikstyrelsens vurdering

Trafikstyrelsen benytter Euro NCAP-vurderingerne som udgangspunkt, men vurderingen udbygges til andre modeller end de testede på baggrund af viden om bilernes tekniske opbygning. Endvidere tilpasses vurderingen udstyret, som er i de danske udgaver af bilen. Hvis en bestemt bilmodel på det danske marked f.eks. har ESC (men ikke har det i den Euro NCAP-prøvede bil), vil det blive medtaget i bedømmelsen. Karakteren kan derfor være anderledes end den tilsvarende Euro NCAP-karakter.