Danmark er et land med kun lidt sol, så der er meget fugt og andre gange snevejr og frost, hvilket er hårdt for bilen. Især hvis man salter vejene, så bliver alle biler angrebet af rust. Så du kan gøre flere ting for at forebygge problemerne. For rust kan give mange og dyre problemer. Det kan koste mere end bilens værdi at få den renoveret, så der er alt at vinde for dig, så du bør være forberedt. Følg disse gode råd om at foretage de nødvendige undervogns behandling, således bilen bliver rustbeskyttet. Det betaler sig i den sidste ende. Bilen kommer lettere og billigere igennem et syn, og du har mere bil for pengene. Bilen beholder en salgsværdi. En garage kunne også være en god ide at anskaffe sig. Den kan jo samtidig bruges til andre formål. Rigtig mange hjemmesider og firmaer annoncerer om, hvordan du bør beskytte din bil mod rust. FDM er nok en god og uvildig kilde, så læs mere her.

http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/tips-til-undervognsbehandling

 

Tips om undervognsbehandling

Det kan være svært at vælge, hvilken undervognsbehandling der er den rigtige. Indhent tilbud fra flere rustbeskyttelsescentre og husk at sikre dig, at priserne dækker over samme type undervogns-behandling. Det er individuelt, hvornår en bil har behov for rustbeskyttelse. Bilens pris, alder og dit kørselsmønster har betydning for behovet. Det seriøse rustbeskyttelsescenter vil være i stand til at rådgive dig om den rette undervognsbehandling af din bil.

 

En individuel vurdering

Det er en individuel vurdering af den enkelte bil, hvornår den skal undervogns-behandles. FDM anbefaler dog, at alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Som tommelfingerregel kan man sige, at jo billigere bilen er, jo mindre er den rustbehandlet fra fabrikkens side.

Udførelse vigtigere end produktet

Det er FDMs opfattelse, at produkterne fra de kendte leverandører i det store og hele rustbeskytter lige godt. Der findes ingen undersøgelser, som beviser, at et produkt kan fremhæves i forhold til andre. Det er vigtigt, at produktet kan arbejde sammen med det produkt, som bilen eventuelt er behandlet med fra fabrikkens side. Det er rustbeskyttelsescentrets ansvar, at der anvendes forenelige produkter.

Sprøjteskema vigtigt

Det er vigtigt, at undervognen rengøres grundigt, inden behandlingen påbegyndes. Desuden skal rustbeskyttelsescentret have adgang til de rigtige informationer om, hvor bilen skal behandles. Herunder er det også vigtigt at vide, hvor der ikke skal behandles af hensyn til elektriske komponenter mv. Til det formål er det af afgørende betydning, at der forefindes sprøjteskema til den pågældende bilmodel.

 

En eller flere behandlinger?

Som regel er en undervognsbehandling hvert andet år mere end tilstrækkeligt. Dette kan dog variere afhængig af bilens stand og brug. Brug en uvildig rådgiver til at vurdere, hvornår din bil skal undervognsbehandles. Ældre biler, som behandles første gang, vil ofte have behov for at blive efterbehandlet allerede efter 1/2 – 1 år. Det er for at få begyndende rustangreb mættet med rustbeskyttelse, ligesom gammel rustbeskyttelse kan have tilbøjelighed til at løsne sig.

Galvaniseret betyder ikke rustfri

Selv om bilen er galvaniseret, betyder det ikke, at undervognen er rustfri. De forbedrede produktionsmetoder har ofte til formål, at bilfabrikkerne risikofrit kan give 10-12 års garanti mod rustgennemtæring. De seneste undersøgelser fra Korrosionsinstituttet i Sverige viser, at i takt med at der i større grad anvendes forzinkede karrosseriplader, spares den traditionelle olie/voksbehandling ofte væk i produktionen. Det er væsentligt at være opmærksom på, at der skelnes mellem angreb af rust i al almindelighed og egentlig rustgennemtæring.

 

Gennemtæring

I garantibestemmelserne ses det som hovedregel, at der alene ydes garanti mod indefra kommende gennemtæringer af rust. Det betyder, at en rustgennemtæring, som er startet som resultat af en lakafskalning, f.eks. fra et stenslag, ikke vil være omfattet af rustgarantien.

Billede: Ceil Mills