I Danmark skal en bil jo synes hvert andet år, for at den stadig kan beholde nummerpladerne på og må køre på vejene. Før eller siden bliver det for dyrt at gøre bilen klar til syn, således reparationen bliver dyrere end bilens salgsværdi bagefter synet. Hvad gør man så med bilen, den er jo udtjent nu?

Man kan enten sælge den i enkeltdele eller beholde den som reservedele. Men de fleste skrotter den, det er nemlig enkelt, og man får et stort beløb for at aflevere bilen til skrotning. Staten giver jo tilskud til dette, således bilen ikke ender som farligt miljøudslip i naturen. Man kan få 1.500-3.000 kroner for at aflevere sin bil til en autoriseret skrothandler. De fleste afhenter endda bilen hos dig. Så det er temmelig enkelt.

Prisen afhænger af bilens alder samt stand. Skrothandleren kan jo afmontere flere gode dele fra din bil, og disse dele fotograferes og placeres på en database oversigt over dele til denne type bil. På den måde kan man andre steder i landet online søge på den type bil og se, hvilke reservedele der er tilgængelige.

Dette er jo en effektiv form for genbrug af bildelene, som alle vinder på. Staten undgår miljøsvineri, og du får din skrotpræmie. Skrothandleren tjener på at skrotte bilen samt på at sælge reservedelene, og en anden bil kan enkelt og billigt få fat i de manglende reservedele, så den hurtigt kan blive køreklar igen.

En gammeldags skrothandel

De fleste kender nok myten om en bilkirkegård, hvor en gammel mand går rundt på en mark mellem udtjente gamle biler. Hvis du vil have noget, må du selv gå ud på marken og skrue delene af bilen. Det var dengang, da var det jo normalt.

De nye skrothandlere

En skrothandler er efterhånden fulgt med udviklingen, så de har både en hjemmeside og en komplet liste over alle deres biler samt de dele, som de har skruet ud af bilerne og sat op på lageret, så de nemt kan afhentes eller sendes med posten til modtageren. Mange steder er det slet ikke tilladt for folk at selv skrue noget ud af bilerne.

Folk har alle dage ikke regnet med at få alverden for en kasseret bil, som intet er værd. Men for skrothandleren har alting værdi, og de kan oftest lave flere tusinde kr. ud af et bilvrag. Så skrothandlere har alle dage tjent gode penge, og det gør de stadigvæk. Når de fastsætter et beløb på en reservedel, så er det jo ikke ud fra deres købspris, for den er ofte meget lav.

Det er klart, at de fastsætter prisen efter udbud og efterspørgsel. Så fastsætter de den brugte vare til måske halv pris eller en tredjedel af nyprisen. Hvis delen er i virkelig god stand, kan prisen endda nemt komme op på 2/3 af nyprisen. Men køberen kan altså stadig lave en god handel, og det samme gør skrothandleren. Du kan nemt på nettet finde de nærmeste skrothandlere og kig især på disse hjemmesider:

Der har forskellige skrothandlere samlet lavet en tilgængelig offentlig database med oversigt over bildelene og priser og stand på disse.