De fleste har nok hørt et nyt begreb i bilverdenen, som hedder drifting. Måske i forbindelse med de populære film om hurtige biler: The fast and the furious. Det handler om at køre ræs i hurtige biler på en sej måde. Det er naturligvis blevet super populært og udbredt, og der afholdes flere løb i Danmark, hvor de mest populære afholdes to gange årligt i Fredericia. Messen varer som regel i 3 dage, og den hedder Scandinavian Motor Show. Der findes mange gode billeder samt oplysninger og detaljer om disse løb på de 2 hjemmesider:

scandinavianmotorshow.dk/

streetfire.dk/

Bemærk at drifting også er for motorcykler, der kalder man det blot for drag racing.

Her kan man læse detaljerne om drifting:

hellracing.dk

Hvordan det hele startede

Drifting motorsport kan spore sine rødder tilbage til midten af 1970′erne, hvor racerkører Kunimitsu Takahashi udviklede en teknik til at ramme omdrejningspunktet i en kurve uden at bremse, Drifte gennem kurven og derefter fortsætte med høj hastighed. Amatør gaderacere begyndte at efterligne teknikken. Lokale Bil Magasiner begyndte at dække disse ulovlige konkurrencer og derefter begyndte at organisere lovlige konkurrencer i slutningen af 1980′erne.

Drifting i dag

Drifting er i dag en højt kvalificeret og specialiseret motorsport, og er i år en officiel løbsidræt under DASU i Danmark

Hvad er Drifting og hvordan bliver det bedømt?

Drifting konkurrencer bliver bedømt på linjer, vinkler, hastigheder og show faktor. Linjer består i at tage den rigtige linje, som normalt annonceres på forhånd af dommerne. Showfaktor er baseret på flere ting, såsom mængden af røg, hvor tæt bilen er på væggen, og publikums reaktion. Vinklen er den en bil har, når den drifter, hastighed er den hastighed driftbilen har når den går gennem et sving og ud af svinget. Hurtigere er bedre.

 

DRIFT konkurrencen

Bedømmelsen finder sted på bare en lille del af banen, et par sammenhængende hjørner, der giver god oplevelse og mulighed for drifting. Resten af banen er irrelevant, medmindre banestykket bruges som indledning til det først bedømmede sving. Når man kører “side-by-side”, finter førerbilen ofte sin indkørsel i svinget for at forstyrre den jagtende driftcar. Der er typisk to sessioner, en kvalifikations- / trænings session, og en afsluttende session. I de kvalificerende sessioner, der omtales som Tansou (Speed Run), får drifterne individuelle tidskørsler foran dommere for at forsøge at kvalificere sig blandt top 16. Det er ofte på dagen før finalen.

Finalerne er “side-by-side” kørsel, omtalt som Tsuiso (Chase Attack). Driverne er parret ud, og hvert Heat består af to kørsler, med hver kører der skiftes til at ligge forrest. De 8 bedste går videre, herefter de 4 bedste og til sidst de 2 bedste der går i finalen. Gennemløb bedømmes som beskrevet ovenfor, men der er visse forbehold, såsom:

– Overhaling af den førende bil under Drift sikrer næsten altid sejren i dette heat.
– Overhaling af den førende bil ved problemer med vejgreb mister heatet.
– Ved Spinning mister man heatet, medmindre den anden chauffør også spinner.
– Hvis man øger føringen under drift – hjælper med til at vinde heatet.
– Fastholdelse af en kort afstand (tæt kørsel) i jagten under drift hjælper med til at vinde heatet.

Du får point for hver passage, og som regel er der en Drifter der hersker. Nogle gange kan dommerne ikke blive enige, eller kan ikke beslutte, eller tilskuerne er uenige i dommernes afgørelse. I sådanne tilfælde køres flere gennemløb indtil der kan findes en vinder. Sommetider afgør mekanisk svigt kampens udfald, enten under eller mens man kører et heat.

Hvis en bil ikke kan deltage i “side-by-side” kamp, vil den tilbageværende Drifter give en solo-demonstration. I tilfælde af tilsyneladende tæt eller dødt-løb, viser publikum ofte deres ønske om et nyt løb ved at råbe “en gang mere”.

 

Billede: T_28