Hvis din bil ikke kan starte

11 oktober of 2014 by

Alle bilister har nok på et eller andet tidspunkt stået i den uheldige situation, at bilen ikke kan starte. Ofte opstår problemet især jo ældre bilen er. En bil bliver jo slidt med årene, og det gælder hovedsageligt hvis den har kørt mange km. Bilen skal holdes ved lige, således man kan have glæde af bilen hver dag. Med den rette vedligeholdelse vil du måske aldrig stå i den situation, at din bil ikke kan starte. Ofte kræves der kun små ting, for at du er sikret mod dette problem. Hvis du har en gammel bil, som ikke er særlig godt vedligeholdt, så risikerer du tit at stå i en uheldig situation, så der bør du investere i et Falck abonnement, så de kan komme og hjælpe med at bugsere din bil hjem eller med at få bilen startet.

 

Husk altid at:

  • Aldrig at køre tør for benzin eller diesel og hav altid en reservedunk med i bilen
  • Tjekke vand på køleren regelmæssigt
  • Tjekke bilens olie regelmæssigt
  • Hold øje med indikatorlamperne i bilen

 

Bortset fra disse grundregler, så bør man høre på starteren, om den arbejder som den plejer. Den må endelig ikke komme med underlige rasle lyde, så trænger den nok til en udskiftning. Og man plejer også at kunne høre, hvis der ikke er kraft nok på bilens batteri, så kan den næsten ikke dreje startmotoren rundt. I vinterhalvåret hjælper det meget, hvis bilen kan stå indendørs i en garage. Er det en ældre bil, kan man ved problemer med opstart altid medbringe en spraydåse med Pronto starthjælp. Det fjerner fugt fra tændingen og gør starten nem og smertefri. Man skal også holde øje med tændrør og tændrørskabler, så måske er der en utæthed ved et kabel eller et tændrør skal renses. De små ting tæller jo.

 

Bilen skal starte hvis:

  • Der er masser af brændstof på bilen og tilførslen er i orden og:
  • Tændrør eller gløderør er i orden og:
  • Tændrørskablerne er ikke defekte og:
  • Starteren kører rundt, den er ok og trækker kileremmen og:
  • Batteriet kan levere kraft nok til at trække starteren

Der kan naturligvis være brug for kalibreringer og justeringer, men den kan altid skubbes i gang eller få 12 V fra en anden bils batteri med startkabler, men umiddelbart burde alle biler kunne starte ud fra dette.

Men læs andre gode råd om startproblemer på hjemmesiden:

http://www.awilco-multiplex.dk/module.maillist.view.php?mail_id=15

 

Er det svært for din bil at komme igang ?

Vi kender det alle sammen. Bilen er længe om at starte eller vil måske slet ikke starte. Hver gang at omgivelsestemperaturen falder 10 grader, skal ladespændingen på vores bilbatterier hæves med 0,5V. Ved 0 C burde ladespændingen ligge 1,0V højere end ved 20 C. Sagen er bare, at ingen af ladesystemerne i vores biler tager højde for dette. Konsekvensen er, at batterierne aldrig bliver ladet helt op, og sagen forværres, jo koldere det bliver. Bilers startbatterier tåler ikke afladning under 50 % kapacitet, og hvis batteriet ikke er ladet fuldt op, fordi det er koldt, er det “bagud på points” om morgenen, når nøglen drejes i tændingen. Det afhjælper IKKE batteri-problemet at køre en lidt længere tur, eller at lade bilen stå i tomgang (for ikke at nævne, at tomgangskørsel er skidt for både miljø og motor. Sidstnævnte fordi olietrykket i tomgang er relativt lavt). Hvis en køretur skal have effekt i frostvejr, skal køreturen nærmest være fra København til Odense. Bilernes ladesystemer er altså i kolde perioder ikke tilstrækkelig gode, og vores batterier slides unødigt.

Løsningen – Ekstern lader fra PrimePower

Løsningen er at anvende en ekstern lader til at lade bilens batteri op, når den ikke kører. Men ikke en hvilken som helst lader. Mange almindelige ladere vil ikke kunne afhjælpe problemet, da de lader efter samme princip som bilens ladesystem. En intelligent opladning hver 14. dag eller helst en gang om ugen kan dels afhjælpe startproblemet, men kan også forlænge batteriets levetid betragteligt.

Billede: .avina.

Previous:

Lægeambulancen

Next:

Militærets mange biler

You may also like