Honda 4 hjulstrækker

11 december of 2014 by

Flere bilmærker er især kendt for deres terrængående biler med 4 hjulstræk, og det er primært Range Rover og Jeep, men også Toyota har haft stor succes med deres Landcruiser model. Men her kan du læse om en populær Honda:

http://www.business.dk/privatoekonomi/hondas-4-hjulstraekker-flygter-fra-mudderet

 

 

Hondas 4-hjulstrækker flygter fra mudderet

Amerikanerne har fået nok af de store brutale 4-hjulstrækkere. De såkaldte SUVere sviner med brændstoffet og er farlige i trafikken. Derfor lancerer bilfabrikkerne i stigende grad lettere 4-hjulstrækkere. Giv os lidt mere personbilsfornemmelse. Det er hvad nuværende ejere af Honda CR-V ønsker sig. Når bilfabrikkerne i disse år nedtoner offroad-looket i deres lette biler med 4X4 hænger det sammen med to vigtige erkendelser. 95 procent bruger aldrig bilerne til andet en kørsel på asfalt og desuden smitter den ofte negative omtale af de store SUV’ere af på de såkaldte softroadere, som CR-V. Den negative aura omkring de store SUV’ere handler om bilernes aggressive adfærd over for andre mindre og lettere biler i tilfælde af en kollision. Desuden bruger de store tunge SUV’ere alt for meget brændstof.

En finere fornemmelse

Grundlæggende er de tekniske løsninger i den nye bil identiske med forgængerens. Det vil sige, at bilen er forhjulstrukket lige til den brøkdel af et sekund, hvor der er brug for at sende kræfterne til baghjulene. Der er ingen form for differentialespærre, og med den nye model vil Honda gerne have os til at opfatte bilen, som det den i virkeligheden er: En let forhøjet stationcar med god plads og selvtænkende 4-hjulstræk, der er godt at have, hvis en båd skal trækkes op ad en fedtet rampe eller en hestetrailer skal trækkes til stævne. Ikke mindst derfor har Honda sendt 4X4-signalet over dem alle på pension, nemlig det store reservehjul på den sidehængslede bagklap. Det er skønt at slippe for og nu åbner bagklappen på rigtige hængsler let og ubesværet. Under gulvet ligger et nød-reservehjul. Den nuværende models fokus på fritid er som støvsuget i den nye bil. Ingen stor praktisk kopholder/bord-konstruktion mellem forsæderne og intet campingbord i bagagerummet.
På vejen er CR-V at dømme efter det første indtryk på spansk asfalt en yderst velkørende bil, med en meget fin komfort. Tyngdepunktet er sænket med 2,5 cm og bilen er let at placere præcist på vejen og dermed harmonerer bilen fint med ambitionerne om at være en forhøjet stationcar med et let 4-hjulstræk. Totalt set er bilen blevet et nøk lavere, lidt kortere men også bredere. Resultatet er rigtig god plads på bagsædet, der med vanlig Honda-snilde let kan klappes væk.

Interiør

Interiøret minder meget om det vi kender fra den lille frække Civic-model dog i et knap så play-station-agtigt tilsnit. I bestræbelserne på at få bilen til at virke personbilsagtig kunne Honda dog godt have sænket instrumentpanelet lidt mere efter min mening. På forsæderne er der stadig lidt 4-hjulstrækker-fornemmelse tilbage og selv om materialerne er løftet i forhold til den nuværende model, ja så er der stadig en del hårde pladser tilbage.

 

Smalt motorprogram

Honda er kendt for at producere meget fine motorer men også for at have et lille udvalg. Det faktum ændrer CR-V ikke ved og bilen fås kun med en benzin- og en diesel-motor.
Diesel-motoren er den velkendte på 2,2 liter og 140 heste, mens benzin-maskinen på 2,0-liter og 150 hestekræfter er ny. Vigtigt er det, at den går betydeligt længere på literen end forgængeren, der yder det samme. Automatgear kan leveres til benzin-udgaven, men endnu ikke til diesel.
En god nyhed er, at tagrælingen nu kan laste 75 kg mod den nuværendes sølle 45 kg. For både diesel og benzin gælder, at bilen kan trække mere end før. Benzineren klarer 1500 kg med manuelt gear, mens aut.-udgaven må trække 1600 kg. Med diesel klarer den nye CR-V 2000 kg og her er forbedringen markant.

 

Prisen

De danske priser ligger ikke helt fast, men importøren lover, at en 2,0-benzin med såkaldt Komfort-udstyr ender lige under 400.000 kr. Den udgående model koster til sammenligning 386.000 kr. så priserne tegner godt for CR-V.

Previous:

Militærets mange biler

Next:

Vælg det rette værksted til både ny og brugt bil

You may also like