Der findes over 2,2 millioner motorkøretøjer i Danmark, og dette tal stiger år for år. 3 ud af 4 er benzinbiler, og resten er dieselbiler. Men det er fortrinsvist antallet af dieselbiler, som stiger, de bliver altså mere og mere populære, men det reguleres hele tiden ved hjælp af prisforskellene mellem benzin og diesel samt politikernes ændrede regler med afgifter på nye biler. Således regulerer man nemlig hvilken type biler, som man ønsker i landet. Der er en stor politisk opbakning om, at man vil straffe benzinslugende biler, og derfor favorisere dem, som køber en lille økonomisk bil, som ikke udleder så meget CO2 til miljøet. Denne effekt kan man tydeligt se af de tal, som viser, at man især køber små og økonomiske biler i dag. Det er blevet utroligt dyrt at købe store stærke luksus benzinbiler, så dette er altså forbeholdt de meget velhavende. Bilerne i Danmark er i gennemsnit 9,3 år gamle, og de har en middellevetid på 16,2 år. Antallet af varevogne er faldende, er nu på omkring 400.000.

Men bilernes levetid forlænges, idet der købes færre og færre nye biler. Det faldende bilsalg bliver ofte tolket som et resultat af dårligere konjunkturer og økonomiske indgreb. Men det er ikke kun gode og dårlige tider, der bestemmer, hvor mange biler der bliver solgt. Bilernes alder og markedets mætning spiller også en væsentlig rolle. Derfor er det ikke overraskende, at bilsalget netop har været inde i en periode med fald. Det mønster har gentaget sig de seneste tredive år: Efter en stor stigning kommer der magre år med faldende bilsalg.

Bilerne er i gennemsnit blevet yngre – gennemsnitsalderen på en personbil er faldet til 7,8 år i 2001 mod 8,2 år i 1997. Der er sket en stigning på 13 pct. i biler, der er 0-3 år, men også andelen af biler på 4-7 år og 12-15 år er vokset med henholdsvis 50 og 32 pct. I 2001 er 55 pct. af bilerne under otte år mod 46 pct. i 1997.

Også langt flere familier har nu bil. I 1992 havde 46 pct. af alle familier bil – i 2001 er tallet steget til 54 pct. I samme periode er andelen af familier, der har flere biler, steget fra 6 til 10 pct.

I storbyerne findes der jo kollektiv trafik med busser, metro og taxa, men stadig er der mange der foretrækker bilen, som hurtigt og direkte kan befordre personer til og fra arbejde. I landdistrikterne findes der jo ikke meget kollektiv trafik, og der er det ofte en tvingende nødvendighed med 1-2biler til familien, når man skal klare det daglige med job, indkøb, skolegang mm.

Især i de tæt trafikerede områder kan der nemt opstå kø og trafikpropper i morgen- samt aftentimerne Mange benytter sig derfor af cykel eller kører fælles i en bil med kollegaer fra arbejdspladsen. Parkering er blevet et stort og kostbart problem især i de større byer.

 

Billede: harrymitchell856