Beskyttelse af hjemmarkedet

Bilparken er ikke ens i alle lande, idet landets økonomi samt politik afspejler sig i landets biler. Man kan altså lægge et så stort usynligt pres på bilisterne, at politikerne på en måde bestemmer, hvilken slags bil, de skal investere i. Naturligvis har vi alle vores frihed til at vælge præcis den slags bil, som passer til vores behov her og nu. Men alle lande har et behov for at beskytte hjemmarkedet mod konkurrencen fra de udenlandske bilproducenter. Landets egen bilproduktion vil jo naturligvis tiltrække store indkomster til landet i form af skatter, arbejdspladser og meget mere. Hvis et land udelukkende importerer biler fra udlandet, så fosser pengene jo bogstaveligt talt ud af landet til fordel for de bilproducerende lande. Bilindustrien betyder meget for et lands samfundsøkonomi. Det kan være små marginaler som afgør, hvilken bil man køber, og på den måde kan man fra politisk side vælge at favorisere de bilmodeller som er gode for miljøet, idet de kører langt på literen samt de udleder begrænsede mængder affaldsstoffer i udstødningsgassen. På samme måde straffer man de bilister som køber en stor amerikanerbil, som kun kører få km på literen, idet de har enorme benzinslugende motorer i disse biler med enorm trækkraft. Endvidere kan man give de økonomiske mikrobiler en billige vægtafgift, idet de ikke slider så meget på vejnettet, da de ikke vejer så meget. Men man bliver ofte nødt til også at sikre fra politisk side med en lovgivning som kræver, at flere sikkerhedstiltag er opfyldt i de nye biler. Det kan være krav om katalysator, som skal fjerne de mest skadelige stoffer fra udstødningsgasserne. Det kan også være antallet af airbags i bilen, således man ikke får så mange personskader, om er kostbare for samfundet og selvfølgelig også for den enkelte uheldige bilist. Trafikken er stadig den store dræber i samfundet, og især fordi man kører for stærkt på vejene. Det kan også være hvordan bilen sikkerhedsmæssigt er konstrueret, idet den jo i tilfælde af en kollision skal kunne beskytte chauffør samt passagerer bedst muligt.

Bilparken i andre lande

På den måde vil hvert land i verden have en masse biler, som opfylder landets ønsker. Det er derfor ikke underligt, at man i Tyskland især ser mange tyske biler og mange japanske biler i Japan og mange amerikanske biler i USA. Hjemmarkedet skal naturligvis favoriseres, det er bedst for samfundsøkonomien for det enkelte land. Men de fattige lande i verden stiller ikke så mange krav til sikkerhed eller miljø, så derfor kan bilparken i dette land se meget anderledes ud. F.eks. kører der mange gamle amerikanerbiler rundt på Cuba, fordi benzinpriserne er lave, så selv de fattige cubanere har råd til dem. I Afrika og andre 3. verdens lande kører der mange gamle biler rundt, som sikkerhedsmæssigt ikke ville kunne blive godkendt til kørsel i de vestlige lande pga. manglende vedligeholdelse. Der kører jo stadig biler rundt i verden som er over 40 år gamle, og de har ikke sikkerhedsseler eller fået de nødvendige reparationer og vedligeholdelse, som de burde have. Disse biler kan være livsfarlige i trafikken, men i visse lande vurderer man ikke menneskeliv særlig højt, og derfor tillader man dette.